CO JE JEMNÁ MOTORIKA A JAK JI ROZVÍJET?

Jemná motorika představuje schopnost ovládat a koordinovat pohyby malých svalových skupin, zejména v rukou a prstech. Velmi úzce souvisí i s motorikou mluvidel, vizuomotrikou (koordinace oko-ruka) a s grafomotorikou (psaní a kreslení)

Jemná motorika je klíčová pro mnoho každodenních činností jako je psaní, kreslení, stříhání, oblékání, zapínání a manipulace s různými předměty.  Jemná motorika je důležitou součástí vývoje dětí a  má pozitivní vliv na celkový vývoj. Proto by se jemná motorika měla trénovat již v raném dětském věku.

Nedostatky v oblasti jemné motoriky se projevují například obtížemi při snaze uchopit předměty. Při psaní nebo kreslení, kdy dítě má problém se správným držením tužky. Nevyvinutá jemná motorika (neuvolněná ruka) způsobuje dítěti také problémy při každodenních činnostech jako je oblékání, zapínání, šněrování. Dalším problémem může být zvládání výtvarných dovedností i řeči.

Jemná motorika u dětí do 1 roku (kojenecké období)

kojeneckém období  (od 1 měsíce do 1 roku) jsou patrné individuální rozdíly ve vývoji dětí, v jejich chování a prožívání. Novorozenci zhruba do 1 měsíce na své okolí reagují pomocí reflexů. Dochází k vývoji zraku a sluchu. V prvním měsíci obvykle  dítě zvedá hlavičku, přibližně v šesti měsících sedí a v období devátého až dvanáctého měsíce dochází k prvním pokusům - nejdříve lezení a poté první krůčky. V tomto období dochází k osvojování tzv. klešťového úchopu. To znamená, že dítě začíná být schopno samo zvednout drobnější předmět. V tomto období také dochází k rozvoji koordinace ruka a oko.

Mezi nejoblíbenější hračky rozvíjející jemnou motoriku do 1 roku patří například vkládačky, kdy děti do otvorů vkládají správné tvary. Dále různé nasazování tvarů, zvířátek.

.
.
.
.

 

Jemná motorika  u dětí 1-3 roky (batolecí období)

V tomto věku dochází ke zlepšování motorických schopností. Děti se stávají samostatnější, aktivní. Děti se rychle učí novým slovům a rády hrají na jednoduché hudební nástroje. Dítě zjišťuje své pohybové možnosti a získává nové pohybové dovednosti, které následně opakuje, procvičuje a zdokonaluje. V tomto případě volte hračky, při kterých děti opakují nějaký úkon, přiřazují barvy, tvary, stejné díly nebo opakují rytmus. Ideální jsou začínající puzzle se 2 dílky, kdy děti spojují dílky.  Úchopem předmětů dítě nacvičuje tzv.  špetkový úchop a posiluje koordinaci ruka a oko. Pokud dítě nemá v tomto věku dostatek podnětů k aktivitám rozvíjejícím jemnou motoriku, může dojít k negativnímu ovlivnění jeho dalšího motorického vývoje

.
.
.
.

 

Jemná motorika u dětí předškolního věku 3-5 let

U předškoláků je jemná motorika v mohutném rozvoji. Rozpoznáváte, zda dítě více používá pravou nebo levou rukou. Děti by měly umět správně držet třeba příbor nebo kartáček na zuby. Informace v tomto věku děti zpracovávají intuitivně a fantazijně. Využívají své schopnosti v praxi, lépe koordinují své pohyby, zlepšuje se obratnost . Děti zvládají stát na 1 noze, poskakovat.  Děti se stávají zručnější. Již jim jde navlékání korálků, stříhání, zavazování tkaniček, zapínání knoflíků. V tomto období děti podporujte v kreativním tvoření. Využívejte co nejvíce pomůcek pro rozvoj jemné motoriky. Ideální aktivity jsou modelování z modelíny, tvoření z papíru, stříhání, lepení.

.
.
.
.

Jak podpořit rozvoj jemné motoriky?

Pro rozvoj jemné motoriky nepotřebujete jen drahé motorické pomůcky. Je důležité nechat děti, ať si vše vyzkouší sami. Bude to trvat mnohem déle, než kdybyste za ně všechno udělali vy. Ale to, že si dítě vše vyzkouší samo, samo se oblékne, zapne knoflík, je to nejlepší pro vývoj jeho jemné motoriky.

V každém věku je důležité jemnou motoriku trénovat a rozvíjet ji. Velmi vhodné  jsou smyslové materiálymodelíny nebo sliz. Při hraní s tímto materiál děti skvěle procvičují prstíky a zároveň je hraní baví.  Správně vyvinutá jemná motorika má i pozitivní vliv na paměť, koncentraci a vývoj řeči.

 

A co je sensory play? Neboli senzorické, smyslové hraní? To se dozvíte v mém článku ZDE.